torsdag 15 januari 2009

VAD ÄR DET MED FOLK


Nåja. Vad ska man säga om den här dagen? Skum dag.. varit med om många skumma saker som skumma personer har gjort. Så skumt... (blabla)

Tappade bort bankomatkortet häromdagen, så har varit tvungen att ha cash på mig hela tiden. Jag var JUST på Coop och handlade, har skaffat deras kort och allt. Hmm har jag nog med pengar på mig för allt det här, tänkte jag. Äsch, jag tar det på faktura då om det inte skulle räcka, så får jag en räkning hem istället, då är det ju bara att betala när den kommer, ifall det nu skulle överskrida dvs. Hade ju faktiskt läst alla fördelar med Coop kortet att man kunde ta på kredit(faktura) och sånt, och det var ju bra! Så jag går till kassan och gissa vad.. det kostade 399kr. Nu ska jag betala (here we go):

Jag drar Medmera kortet för första gången i mitt liv, man är ju som lite småorolig att det inte ska funka när man använder ett kort första gången. Man kan ju ha glömt att aktivera någonting eller missat något sånt så att man ska behöva stå och svamla till ingen nytta. Happ Köp Medges Ej, detta börjar bra. Kassörskan började skylla på kassan och att det förmodligen var fel på den. Sen sa jag att jag skulle vilja ta det på kredit, ja det går så bra, för att hon kunde bara Knappa in numret på mitt kort.

Det gjorde hon, och ja det funkade inte. Nähä tänkte jag, dumma kort. "Har du kontanter på dig?" frågar hon, jag sa lite ödmjukt "Javisst fast hoppas jag har nog mycket..". Det visar sig att jag har EXAKT 400kr (ok jag hade nån 50-öring och en enkrona utöver, men i alla fall). Så nu ska jag börja betala med kontanterna! (Det är här det börjar på riktigt)

tre hundralappar lägger jag upp.


tre tjugolappar lägger jag upp.

Sedan lägger jag hastigt upp en tia från myntfickan, fokuserar på att lägga ner nästa tia, för jag hade ju två tior, då har hon i kassan tagit upp högen och börjat räkna igenom och mata in sedlarna i kassaaparaten. Och INNAN hon är klar med att göra det så håller jag kvar den ANDRA tian i min hand bara av förberedskapsåtgärd. Sedan börjar hon som då skynda på MIG som är KUND typ "Nu fattas det 40kr" (som om jag vore trög men jag tittade ju bara om hon hade nån peng i handen än bara sedlarna).

Öhhh nej det gör det inte, jag la ju en tia på sedlarna, sa jag. Jo jag såg att det ramlade av en tia från sedelhögen, sa hon, det är väl den du håller i. Nej, sa jag, jag håller i en av de två tiorna jag hade i plånboken innan jag lade upp några pengar, sa jag. Ja det tyckte hon då inte att det stämde. Så blev man behandlad som någon senil gamling(eller kanske en tjuv? vad vet jag vad hon tänkte), säkert bara för att jag var ganska ödmjuk av mig. Jag tittade lite lätt runt omkring området där man lägger upp pengarna och säger "är du säker på att den inte ramlat ner?", och hon var då så säker på att det inte hade ramlat ner någon tia. Utan att ens för in i helvete nedlåta sig att titta efter. "Nä tro mig jag har då inte tagit någon tia av dig"

Men fatta vad fan jag vill säga din idiot, tänkte jag.

Då började det koka inom mig, det handlade inte längre om 10kr utan nu var det 100% principsak, jag ville ha råd att betala alla 399kr eftersom att jag hade sån jävla tur att jag hade precis 400kr i plånboken. Skitsamma om hon hade försökt(eller nu försökte) blåsa mig på en tiokrona; det är långt ifrån en miljon. Till slut svalde jag allt och kastade upp en falukorv jag skulle köpa och sa "Ta bort den här då", tack och adjö ungefär... Jag fick väl tillbaka nån peng också, hann inte med, sket i det, slängde ner det i fickan och gick sen.

När jag kom hem letade jag det där patetiska äckliga (och allt vad jag nu tyckte det var) pappret med alla förmåner som Coop kortet medförde, läste upp alla saker högt för mig själv med en förbannad ton på rösten, och ja... "Ansök Om Coop Faktura!" stod det. Hade jag missat helt och hållet.. Oops rodna hej och hå, fasen också! =)

Konstaterar att det börjar fruktansvärt bra det här med att jag ska börja handla på coop, jävligt bra (jag refererar till ett tidigare inlägg om lite revolter jag funderat på att göra i mitt liv! Däribland "Börja handla på coop!").

Kan tänka mig att såna här händelser(som vid kassan) tamejfan kan starta ett helt krig. Tjurskallar det finns här i världen. (okej, jag inkluderat mig själv i det här fallet också, visst;)

För att hela världen ska bevittna så tog jag nu en bild på min tomma plånbok. Och här ligger fan ingen TIOKRONA.


Plånboken är nästan tom. Nej, det ligger bara 50-öringar och en enkrona där i, ingen tiokrona)

Orkar inte skriva mer, tar de andra händelserna någon annan gång. Nu ska jag skura i köket. Den här dagen kommer inte sluta i topp, känns det som =P

1 kommentar:

  1. vad är det med människor och serviceyrket ? Blir less på att höra hur man kan bete sig i en affär man jobbar på.
    /A

    SvaraRadera